(Élet a pasin túl) Lépések egy stresszmentesebb élethez

Húsvét

 


Piros tojás, csoki nyuszi…ennél azért többről van szó


 


Húsvétot az egyik legfontosabb keresztény egyházi ünnepek közé sorolják, melyet március vagy április hónapban tartanak. Egybe esik a tavaszi napéjegyenlőséggel, melynek elemei szintén az újjászületés, és a feltámadás.


 


A Biblia szerint Jézus, a pénteki keresztre feszítés utáni harmadik napon, vasárnap feltámadt, helyettesítő áldozattal megváltotta az egész emberiség bűnét, feltámadása, pedig győzelmet aratott a halál felett.


A húsvét és a hozzá kapcsolódó ünnepek a keresztény egyház mozgó ünnepei közé tartoznak, ami azt jelenti, hogy sosem esnek a Juliánusz naptár ugyan azon napjára. (A 2009es évben ezek a napok Április 12-13a.)


 


325-ben határozott úgy az első niceai zsinat, hogy mindig ugyan azon a vasárnapon ünnepeljék Krisztus feltámadását, mégpedig, legyen a keresztény húsvét időpontja, a tavaszi napéjegyenlőség (mikor egyformán hosszú a nappal és az éjszaka időtartama) utáni első holdtöltét követő vasárnap. Ha csillagászati értelemben vesszük a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét, követő vasárnapot, természetesen nem feltétlenül kapjuk meg Húsvét időpontját. A katolikusegyház 1581-ben, a kánonban rögzítette azt a számítási módot, mely meghatározza ennek naptári helyét.  


 


Ha az ünnep nevének eredetére keressük a választ, ismét bebizonyosodik, hogy a magyar nyelvbeszélő nyelv. Krisztus sivatagban töltött negyvennapos elvonulásának emlékére tartott böjtidőszak végét jelzi. Ezen a napon vehetünk magunkhoz először húst. A böjt utolsó hetének neve: nagyhét, a húsvét utáni hét húsvét hete, egyes magyar vidékeken fehérhét – fehérvasárnapig tart.


Az ünnep héber neve pészah, amely elkerülést jelent, arra utalva, hogy a halál angyala miként kerülte el a héber házakat, melyek szemöldökfáját bárány vérrel festették meg, a bibliai tíz csapás idején. Az angol Easter a német Oster szóval együtt keresendő. Őse egy germán istennő, Ostara a tavasz keleti (angol East, német Ost) úrnője, ünnepe a tavaszi napéjegyenlőség idején volt.


Eme bibliai ünnep a tizenhatodik században keveredett össze a piros tojással, a locsolkodással és a Húsvéti Nyúllal. Az ugribugri tapsifüles legendája nyugat-európából eredeztethető, s mára a gyermekek kedvencévé vált. Titokban szökdel az ablak alá, s hagy számukra ajándékot elrejtve valahol, akár a Mikulás. A húsvéti nyúl egyes források szerint az ezerötszázas évek béli Németországban vált a keresztény ünnepkör részévé, itt készítették az első kosárfészket és később az első édességből készült nyulat.


Az évek során Húsvét közeledtével a boltokban megjelentek a csoki nyulak, csoki tojások, plüss tapsifülesek, bár akkor éri a gyermeket óriási meglepetés, ha a nyulas csomagolást letépkedve, egy bágyadt Mikulás mosolyog rá. Igaz, ezek az incidensek egyre ritkábbak. Ezt elkerülendően, vásárlásnál, igyekezzünk adni a minőségre, ne elégedjünk meg az újrahasznosított kakaómasszával. Körbetekintve meggyőződhetünk róla, hogy a különböző csoki márkák képzelete határtalan. Ott sorakoznak a polcokon különböző méterekben a tapsifülesek. Lilák, zöldek, kékek, tömörek, üregesek, keserű csokitól a tejcsokoládéig, ajándékcsomagban plüss nyuszival, vagy barikával párosítva, bögrével vagy kulcstartóval. A lehetőségeknek csupán a pénztárca szab határt.    


 


Fülöp Johanna Kitti


Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!